Toimiva ja laadukas
valmentajakoulutus kaikilla tasoilla on äärettömän tärkeää, kun puhutaan
laajemmassa kuvassa suomalaisen jalkapalloilun kehittymisestä. Tämä kirjoitus
käsittelee Palloliiton valmentajakoulutusta lähinnä D- ja C-tason kursseilla
kouluttajan ja seuratoimijan näkökulmasta. Juuri nämä kurssit ovat äärettömän
tärkeässä asemassa tuhansille oman toimen ohella valmentaville aloitteleville
valmentajille, jotka luovat koko suomalaisen jalkapalloilun pelaajakehityksen
pohjaa, niin määrän kuin laadun kannalta tarkasteltuna. Aionkin nyt nostaa
esille asioita valmennuskoulutuksesta, josta on käyty todella vähän julkista
keskustelua.
Olen toiminut Palloliiton valmentajakouluttajana vuodesta
2010 alkaen. Kävin muutaman muun Kaakkois-Suomen alueen päätoimisen
seuratoimijan tavoin tuolloin ns. kouluttajakoulutuksen, jossa koulutettiin
uusia vetäjiä Palloliiton D-tason kursseille. Olin tuolloin 24-vuotias. Nuori,
innokas ja täynnä energiaa. Tämän jälkeen kohta seitsemän vuoden aikana olen
toiminut kouluttajana yhteensä yli 1000 tunnin ajan Palloliiton, piirien, sekä
seurojen omien kurssien kautta. Olen ollut kouluttajana tasoilla E, D, C, C+,
B, NuVK ja Youth A. Oman toimen ohella olen toiminut tuona aikana kouluttajana
Kaakkois-Suomen, Uudenmaan, Turun ja Satakunnan piireissä. Nyt minut on
vallannut turhautuminen ja ahdistus.
Kun taas viime viikoilla aloin availla tulevan C-tason
prosessikoulutuksen materiaaleita, minut valtasi syvä epäusko. Tajusin että
koko tuona aikana, kun olen ollut kouluttajana, ei C-tason koulutusmateriaaleja
ole uudistettu millään tavalla. Kurssin materiaalia tukevat videoklipit ovat
ajalta jolloin Pikkuhuuhkajat, jotka eivät muuten tainneet olla tuolloin vielä
Pikkuhuuhkajia, karsivat vuoden 2009 EM-kisoihin. Videoklipeistä myös näin aikoinaan
ensimmäisen kerran miltä Veritas Stadion näytti ilman päätykatsomoa, joka
valmistui vuoden 2009 naisten EM-kisoihin. Enhän ollut savolaisena käynyt Kupittaalla
ennen kuin muutin Turkuun elokuussa 2012.
D-valmentajakurssi on uudistettu alkuvuodesta 2014. Sisältö uudistuksesta
vastasi suurilta osin Turun piiri. Tuolloin isoin muutos oli se, että vanhasta
D-kurssin neljästä osiosta (taidon opettaminen, taitavuus, pelikäsitys ja
maalivahti osuus) luovuttiin ja koko kurssi niputettiin yhdeksi kokonaisuudeksi
tukien näin loistavasti nykyaikaista kokonaisvaltaista lähestymistapaa
valmentamiseen. Olin keväällä 2014 vetämässä Turun Piirissä uutta D-tason pilottikurssia.
Olin todella innoissani uudistuksesta, niin paljon kurssin sisältö oli
kehittynyt lajin nykyvaatimusten mukaiseksi ja täten oppimisvaikutus
kurssilaisille olisi parempi, sekö heillä olisi paremmat valmiudet siirtää osaamisensa
pelaajille.
Todellisuus on kuitenkin se, että Palloliitto itse
katto-organisaationa ei ole uudistanut ainakaan vuoden 2009 jälkeen D- ja
C-tason koulutusmateriaalejaan. Resurssit eivät riitä suhteessa tarpeeseen. C-kurssin
uudistus on tosin nyt aloitettu ja uusi materiaali pitäisi olla kouluttajien
käytettävissä syksyllä 2017. Ongelmallista on myös se että D-, ja C-tason
kurssit eivät ole tällä hetkellä toisiaan tukevia. Uudistetussa D-kurssissa
käydään läpi asioita joita ei enää käsitellä C-tasolla jatkumollisesti.
Mistä lisää
työntekijöitä nykyisten avuksi?
Tällä hetkellä Palloliiton koulutuspuolella työskentelee
kolme henkilöä. Tämä määrä on käsittääkseni ollut sama jo viimeiset 20-vuotta. Piirien palkkalistoilla on kaikki piirit
mukaan lukien yksi ainut henkilö, jonka tehtävän kuvaan kuuluu puhtaasti
valmentajakoulutus ja sen kehittäminen. Kaikki he ovat todella osaavia tyyppejä
ja päteviä työssään. Palloliiton koulutuspuolen työntekijöiden panoksesta menee
kuitenkin suuri osa koulutuksen kärkipään kurssien UEFA Pro, UEFA A ja UEFA
B-kurssien parissa. UEFA määrittelee näihin koulutuksiin tarkat kriteerit ja
esim. PRO kurssia auditoidaan UEFA:n taholta jatkuvasti ja sitä toteutetaan
yhteistyössä muiden jäsenliittojen kanssa. Kävin itse uudistetun A-kurssin
vuonna 2014. Kurssi oli silloin toinen kerta uudistetulla mallilla. Uudistettuun
kurssiin on rakennettu sisään myös valmentajan ammattitutkinto (VAT). Kurssi
oli todella hyvä niin sisältönsä, kuin osaavien kouluttajien ansiosta. Sittemin
A-kurssia on edelleen jatko kehitetty mm. pelipaikkakohtaisen valmentamisen
osalta. Nämä kurssit ovat todella tärkeässä osassa tulevaisuuden
ammattivalmentajien kehittämisessä, mutta pystyykö koulutusputken alapää tuottamaan
tarvittavalla volyymillä osaavia valmentajia eteenpäin, jos perälauta vuotaa
jatkuvasti?
Mistä siis saadaan lisää tekijöitä ja rahaa tähän äärettömän
tärkeään työhön, joka suurilta osin määrittelee koko suomifutiksen kehityksen
tulevaa suuntaa? Jotta valmentajakoulutuksen tarpeisiin pystytään jatkossa
vastaamaan paremmin, tarvitaan lisää henkilöitä, joiden pääasiallinen työtehtävä
on tuottaa ajantasaista koulutusmateriaalia ja kouluttaa sitä eteenpäin
valmentajille. Suomessa on kuitenkin todella vähän osaamista tämän osa-alueen
suhteen. Tai itseasiassa osaamista kyllä olisi riittävän lajikompetenssin
omaavien henkilöiden muodossa, mutta kuinka moni heistä on kiinnostunut
toimimaan puhtaasti valmentajakouluttajana valmentamisen sijaan, sekä
kehittämään itseään kouluttajina? Kuinka moni osaava valmentaja kokee, että
valmentajakoulutus voisi jatkossa olla heidän päätyönsä valmentamisen ohessa?
Antaako järjestelmä edes mahdollisuuden siihen, että pätevät valmentajat
kokisivat valmentajakouluttamisen konkreettisempana uravaihtoehtona?
Positiivista
kehitystä ja sudenkuoppia
Positiivisia signaaleja on toki myös tullut valmentajakoulutus
puolelta lähiaikoina. Viime vuonna alkanut C+ tason valmentajakoulutus on ollut
oikein hyvä lisä koulutustarjottimen alapäähän. Koulutus tukee erityisesti alle
12-vuotiaiden valmentajia, joille ei C-kurssin jälkeen ole kannattavaa mennä 11v11
peliin keskittyvälle UEFA B-kurssille. Kursseja on myös muunnettu hyvin paljon
prosessimallisiksi, joka tukee koulutettavien tarpeita paremmin
oppimisprosessin kannalta katsottuna. Jo mainitut ylemmän tason koulutukset
ovat myös kehittyneet merkittävästi.
Uudistetun alueellisen koulutusmallin valmistelut ovat myös
pitkällä. Palloliitolle on tulossa viisi alueellista valmennuskoulutus
päällikköä, jotka vastaavat valmennuskoulutuksesta alueellaan, sekä oto-kouluttajien
tukemisesta. Tämä vaatii kuitenkin sen, että piiriorganisaatioiden muutostyö
saadaan onnistuneesti toteutettua. Nykyinen piirijärjestelmä onkin osaltaan
ollut myös merkittävä hidaste valmentajakoulutuksen kehittymiselle.
Nykyisellään monella piirillä ei ole ollut resursseja järjestää D- ja C-tason
koulutuksia laadukkaasti ja kurssien järjestämistä onkin monin paikoin
siirretty seurojen vastuulle. Seuravetoisissa kursseissa on toki se etu että,
jos seurasta löytyy omasta takaa pätevä kouluttaja, päästään kurssilla
keskittymään tarkemmin juuri oman seuran tarpeisiin tutun ja valmentajien
yksilölliset tarpeet tuntevan henkilön johdolla. Seuravetoisten kurssien
tasalaatuisuuden takaaminen on kuitenkin tällä hetkellä suuri haaste, koska
kouluttaja koulutuksessa on puutteita. Kouluttajia pitäisi aktiivisemmin
kouluttaa työhönsä. Jos tällä hetkellä kolme eri valmentajaa käy C-kurssin
esim. Uudellamaalla, Turussa tai Vaasassa ja menee sen jälkeen yhdessä UEFA
B-kurssille Eerikkilään, on kaikilla kolmella eri valmentajalla eri tiedot
pohjalla. Tämä on jälleen yksi hyvä esimerkki vanhentuneen piiriorganisaatiomallin
ongelmista, joista on viime aikoina käyty paljon julkista keskustelua.
Valmentajakoulutukseen on viime vuoden lopulla lupailtu
liiton osalta miljoonan euron lisäpanostusta. Tämä summa on todella merkittävä
suhteutettuna siihen, että tällä hetkellä liiton ja piirien yhteenlasketusta lähes
30 miljoonan euron vuosibudjetista koulutuksen osuus on noin 500 000
euroa. Yhteensä. Kaikista ironisinta asiassa on se, että suuri osa tuosta
rahasta tulee seuroilta, eli käytännössä pelaajien vanhemmilta. Tai pahimmassa
tapauksessa yksittäisen OTO-valmentajan omasta kukkarosta, joka haluaa saada
lisäoppia, mutta seura ei maksa kouluttautumista. Mihin tuo mahdollinen ylimääräinen
miljoona tullaan käyttämään? Tällä hetkellä sitä ei tiedä vielä kukaan.
Päätän siihen mistä aloitinkin. Jos Suomen kokoinen maa
haluaa kilpailla suurempia maitaan vastaan, meillä PITÄÄ olla todella toimiva
ja laadukas valmentajakoulutus järjestelmä. Kun meillä on hyvin koulutetut ja
pätevät valmentajat, toimivat he sitten osa-aikaisina tai päätoimisina, niin
meiltä tulee parempia pelaajia. Tämä on väistämätön totuus. Kysymys kuuluukin:
Miksi tätä asiaa ei ole koettu tärkeämmäksi asiaksi päättävissä elimissä?
Paremman valmentajakoulutuksen
puolesta,
Marko Honkanen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti